Innovatie en digital binnen Arcadis

Bram Mommers, als chief digital officer bij Arcadis verantwoordelijk voor innovatie, legt uit hoe dit bedrijf met 70.000 werknemers wereldwijd innovatie stimuleert en stuurt.

Arcadis heeft te maken met drie trends: duurzaamheid, digitalisering en verstedelijking. Bram gaat in op digitale transformatie. Als voorbeeld noemt hij hoe Uber de markt kon veranderen met technologie. Uber zag goed hoe het bestaande technologie kon inzetten om in te spelen op de behoeften van de klant.

Cruciaal bij innovatie zijn de drie ‘innovatielenzen’: levensvatbaarheid (bedrijfswaarde), wenselijkheid (menselijke behoefte) en technische haalbaarheid. Deze drie factoren bepalen het toekomstige succes van een gegeven innovatie(idee). Hiervoor is een multidisciplinair team nodig met kwaliteiten op deze drie gebieden.

Arcadis zocht met een Amerikaanse partner, TechStars, startups wereldwijd om daarvan te leren hoe zij innovatie aanpakken. Ook werd een multidisciplinaire incubation studio, een labomgeving, opgericht. Innovaties daaruit worden nu geïmplementeerd. Dat is het zogeheten innovation framework, een wereldwijd platform waarop iedereen ideeën kan leveren.

Op dit platform moet gekozen worden: welke ideeën gaan door en welke stoppen? Sommige worden direct gerealiseerd door bijvoorbeeld mensen aan elkaar te koppelen. Op de overige worden de drie lenzen toegepast om de innovaties uiteindelijk naar de markt te kunnen brengen.

Share this post