Interview Duurzame Baan Esther

Esther Keddeman
Duurzame Baan: Eigenaar van Petit&Jolie en Kaerel skin care, dit zijn natuurlijke verzorgingslijnen voor baby’s en mannen
Websites: https://petitetjolie.nl en https://kaerelskincare.com
Instagram: @petit_et_jolie @kaerelskincare

“Weet wat je koopt, eet en smeert!”

Na jaren in de voedingsmiddelenindustrie gewerkt te hebben, ging Esther steeds meer nadenken over productieketens. Toen ze moeder werd kwam haar sterke wens om het beste voor haar kinderen te doen, zowel voor hun gezondheid als voor de toekomst van de planeet. Zo ontstond haar idee om een natuurlijke verzorgingslijn voor baby’s op de markt te brengen.

Waarom wilde je een natuurlijke verzorgingslijn op de markt zetten?

Doordat ik kinderen kreeg, begon ik mij te verdiepen in babyverzorgingsproducten. Zo vond ik uit dat 60% van wat je op je huid smeert in je bloedbaan terecht komt en dat een babyhuid 5 keer dunner is dan de huid van een volwassene. Een babyhuid neemt dus heel veel op van wat je op de huid smeert. Destijds was er nog nauwelijks aanbod in natuurlijke verzorgingsproducten voor baby’s en kinderen, mede om die reden ben ik met Petit&Jolie gestart.

Wat komt er zoal bij kijken bij het beginnen van een eigen bedrijf?

Ik heb me ingelezen en heel veel gepraat met experts op dit gebied over de verschillende mogelijkheden. De ontwikkeling van het product kost veel tijd, geld en moeite. Nu het product er is ben ik voornamelijk bezig met marketing en de verkoop, zoals social media, beurzen en contacten met groothandelaren, winkels en distributeurs. De kennis omtrent natuurcosmetica groeit maar we zijn er nog lang niet. Het is dus heel belangrijk om uit te leggen wat nu het verschil is tussen Petit&Jolie/Kaerel skin care en de reguliere merken.

Waar zijn de producten van Petite & Jolie en Kaerel skin care te koop?

Via mijn websites petitejolie.nl, kaerelskincare.com en in verschillende winkels als bijvoorbeeld de Ekoplaza.

Denk je dat we op de juiste weg zitten naar een duurzamere wereld?

Je ziet dat kleine duurzame ondernemingen tegen de grote bedrijven aan het aanduwen zijn. Langzaamaan zie je de grote bedrijven starten met duurzaamheid. We hebben de grote bedrijven en industrie ook echt nodig om de grote stappen te gaan maken. Het is geen vraag of we duurzamer worden, het is alleen de vraag hoelang het nog gaat duren. De afgelopen jaren zag je al veel veranderen maar we zijn er nog lang niet.

Heb je nog adviezen voor mensen die een duurzame baan willen?

Zoek een duurzame baan als duurzaamheid echt je DNA zit, het vergt namelijk nog steeds extra uitleg waarom je zou moeten kiezen voor duurzaamheid. Verder is het belangrijk om duurzaamheid positief te benaderen om zoveel mogelijk mensen er bij te betrekken. In het verleden werd er vaak belerend over duurzaamheid gedaan maar dat schrikt mensen alleen maar af.

Wat doe je zelf aan duurzaamheid in je dagelijks leven?

Ik eet weinig vlees. Verder maak ik bewuste keuzes bij alles wat ik koop. Bij spullen die ik wil kopen vraag ik eerst aan mezelf “heb ik dit echt nodig?”.

Heb je nog tips om duurzaam te consumeren?

Als je iets koopt vraag jezelf dan af waar het vandaan komt. Hoe is het gemaakt? Onder welke omstandigheden? Als je je dat realiseert maak je misschien andere keuzes. Neem bijvoorbeeld de mode-industrie; heb je werkelijk 20 shirts en 20 broeken nodig? Tegenwoordig komen er steeds meer duurzame kledingmerken waarvan nog wel veel online. Maar zodra je het verhaal er achter kent, is het dragen meer dan alleen een mode-item.

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email