De duurzame missie van modeontwerpster Joline Jolink

Modeontwerpster Joline Jolink heeft een unieke positie in Nederland. Met haar modelabel dat in 2006 is opgericht, beheerst ze namelijk de hele keten; van ontwerp tot direct contact met de consument. Samen met haar team werkt ze dagelijks aan tijdloze kledingcollecties voor vrouwen. Altijd met de hoogste zorg voor kwaliteit, mens, dier en milieu. Hoe maakt zij haar keuzes als duurzame ondernemer in de mode? Wat komt er kijken bij het maken van een biologisch afbreekbare sneaker of een duurzame spijkerbroek? Waar ligt de toekomst van duurzame mode en wat kan jij als consument doen om jouw eigen kledingkast te verduurzamen? Tijdens Duurzaam Weekend Utrecht 2021 vertelde Joline en haar collega Elise er meer over aan de hand van vragen uit het publiek.

Hoe Joline Jolink begon

Jolines bedrijf is opgericht vanuit haar liefde voor ambacht, stoffen en vorm. Dat zat er volgens haar altijd al in, ze leerde vroeger veel over kleding en materialen van haar oma. Naast dat zij haar eigen kleding naaide, was haar oma ook een enorme natuurliefhebber. Een mooie combinatie die de toon zette voor een duurzame aanpak.

‘’Ondanks dat ik heel traditioneel ben opgeleid als modeontwerper, wilde ik het helemaal anders doen. Niet kiezen voor goedkope materialen en snelle trends, maar langer schaven aan een pasvorm zodat deze lang mee zou gaan. Ik wilde dat mijn ontwerpen modieus aan zouden voelen, maar niet trendgevoelig zouden zijn. Op die manier hebben mensen er veel langer plezier van.’’

Duurzame keuzes tijdens het ontwerpproces

Het lijkt soms alsof duurzame keuzes makkelijk te maken zijn, maar volgens Joline is het altijd wikken en wegen. Als een stof bijvoorbeeld is gemaakt van biologisch katoen, maar wel in China is geproduceerd en dus een lange reis moet afleggen om in Nederland te komen, is dat dan duurzaam? Perfecte duurzame keuzes zijn vaak niet mogelijk. ‘’Daar streven we wel naar, maar er is altijd iets wat nóg beter zou kunnen. De focus ligt bij ons met name op de levensduur van het kledingstuk. We zijn er zeker van dat elk kledingstuk dat ons label draagt, lang meegaat. Het is geen wegwerpproduct voor een avondje uit, maar het zijn stukken waar je van gaat houden en waar je een ‘relatie’ mee aangaat.’’

Doordat Joline Jolink het ontwerp- en productieproces inzichtelijk maakt, wordt mode een middel om veel mensen te bereiken op het gebied van duurzaamheid. ‘’Openheid is belangrijk. Wij delen de motivatie achter al onze keuzes openlijk zodat anderen daar ook iets van kunnen leren.’’

Het proces naar een biologisch afbreekbare sneaker

Een voorbeeld van een project dat het modelabel onlangs heeft gelanceerd, is een veganistische, biologisch afbreekbare sneaker. De voering van deze sneaker is gemaakt van landbouwreststromen (waaronder bijvoorbeeld mais). Het voetbed is geperst van plantenresten, de zool is gemaakt van 100% rubber en de vetergaatjes zijn geborduurd, er is dus op geen enkele manier gebruik gemaakt van plastic.

Het is een heel eenvoudige gymp, maar volgens Joline maakt dat het productieproces juist moeilijker. ‘’Je kunt je niet verstoppen achter felle kleurtjes of vormen. Daardoor heeft het zo’n anderhalf jaar geduurd om tot het uiteindelijke ontwerp te komen. We wilden net zo lang doorgaan tot de kwaliteiten van het natuurlijke materiaal tot z’n recht zouden komen.’’

Tweedehands project Nieuwe Liefdes

Ondanks dat de kledingstukken van Joline Jolink lang meegaan, kan het natuurlijk zo zijn dat iemand van kledingmaat of levensstijl verandert waardoor het niet meer past. Daarom, vertelt Elise, zijn ze onlangs met het project ‘Nieuwe Liefdes’ gestart. Tijdens een innamedag konden klanten hun tweedehands kledingstukken inleveren en werden deze als nieuwe liefdes aangeboden. ‘’Op die manier komen de kledingstukken niet achter in de kast of in de prullenbak terecht, maar worden ze daadwerkelijk gedragen. Dat past bij onze circulaire visie.’’

Duurzame keuzes maken als consument

Wil je als consument duurzamere kledingkeuzes maken? Het kan verwarrend zijn als je niet alle kennis hebt en niet precies weet waar je op moet letten. Volgens Joline is dat oké, probeer te doen wat je kan. ‘’Het is belangrijk dat wat je koopt, een bewuste keuze is. Koop kleding waarvan je weet dat je het lang zult dragen. Probeer de waarde in te zien van elk kledingstuk en gebruik wat je hebt.’’

Duurzaamheid en grote modebedrijven

Er bestaan tegenwoordig veel modebedrijven waarbij niemand zich verantwoordelijk voelt voor duurzaamheid. Het lijkt daar te gaan om zoveel mogelijk productie voor zo min mogelijk geld. Joline: ‘’Mijn bedrijf is veel kleiner, dat maakt het anders. Ik heb de laatste stem en voel me dus ook verantwoordelijk. Door te laten zien dat het wél rendabel kan zijn om je bedrijfsvoering duurzaam te maken, hoop ik ook andere organisaties te inspireren.’’

De toekomst van mode

Joline: ‘’Ik ben optimistisch over de toekomst. De pandemie heeft naar mijn idee een positief effect gehad op de mode-industrie. Doordat veel grenzen tot stilstand kwamen, gingen mensen meer lokaal kopen en zijn consumenten vaker stil gaan staan bij waar hun kleding vandaan komt. Ik heb er vertrouwen in dat we die bewustwording door gaan zetten.’’

Dit artikel is geschreven door Guusje Nagels.

Meer lezen?

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email