Tim consumindert voor CO2-reductie

Tim Jonkers (30) uit Utrecht is ervan overtuigd dat wij de markt kunnen sturen met ons gedrag. ‘Het lijkt gemakkelijk om het klimaatprobleem op te laten lossen door de overheid of bedrijven. Maar we kunnen zelf direct impact maken.’ Zelf mindert hij daarom drastisch met vlees, koopt hij geen kant-en-klaar-maaltijden meer en verbouwt hij zijn eigen groenten aan de rand van de stad.

Zijn interesse voor duurzaamheid werd gewekt door gesprekken met vrienden. Grotendeels praatten ze over eten – dat is toch een onderwerp dat iedereen aangaat, gezien het vaak in groepsverband gebeurt. Daarnaast bekeek hij ook documentaires waarin hij bijvoorbeeld zag hoeveel water nodig is voor één koe. ‘Ieder stuk vlees dat je laat liggen, maakt impact,’ vindt hij. ‘Dat is het mooie: alles wat je doet is het begin van iets groters. Zo hoop ik anderen te inspireren.’

Utrechts moestuintje

Lezen over duurzaamheid bracht hem bij KlimaatGesprekken. Daar werd gekeken naar ieders totale CO2-voetafdruk. Jonkers kwam er daar direct achter welke keuzes hij beter wel of niet kon maken. Zo kocht hij eerst, zonder al te veel na te denken, kant-en-klaarmaaltijden wanneer hij geen zin had om te koken. ‘Maar die hebben dus een negatieve impact op het klimaat, omdat het eten al bereid is: het is gewassen, bewerkt en verpakt. Nu kook ik zelf wat extra’s als ik minder tijd heb. Zo simpel kan het zijn.’

Ook kreeg hij de tip om activiteiten te doen in zijn vrije tijd die minder impact hebben op het klimaat. ‘Veel mensen gaan naar de stad en kopen daar van alles. Terwijl iedere euro die je uitgeeft, uitstoot is. Ik realiseerde me dat een eigen moestuin leuk kon zijn. Mijn ouders hebben een kas en daar was ik vaak mee bezig, dus ik besloot vorig jaar mijn eigen groenten te verbouwen in Utrecht,’ vertelt hij enthousiast. En laat lokaal eten nu veel beter zijn voor het klimaat: alles wordt rechtstreeks geoogst, waardoor geen vervoer nodig is én niets verwerkt of verpakt hoeft te worden.

Als hij aan het begin van het seizoen groenten uitzoekt, komt hij nog weleens namen tegen waarvan hij nog nooit had gehoord. ‘Dan eet ik ineens koolrabi,’ lacht hij. ‘Mijn oogst was afgelopen zomer erg goed. Ik had van alles: bloemkool, broccoli, courgette en zoete mais. Dan maakte ik daar lekkere soep van, of ik gebruikte de courgette in de pasta. Je kunt er veel kanten mee op.’

Consuminderen

Het letten op duurzamere producten in de winkel is volgens Jonkers een patroon geworden. Vanwege het groeiende aanbod aan biologisch voedsel is dat niet moeilijk. Voor de prijs hoef je het in ieder geval niet te laten: volgens hem scheelt het soms maar 15 cent.

Vlees eet hij nog maar amper; daarin beperkt hij zich tot een klassieke stamppot of tot etentjes buiten de deur. ‘In het begin wist ik niet wat ik moest koken zonder vlees. Nu is het niet meer het hoofdthema in mijn maaltijden. Dat lukt door veel uit te proberen in de keuken,’ legt hij uit.

Scheef verdeeld

Ongelijkheid in de wereld is een van de belangrijkste redenen waarom Jonkers zijn steentje bij wil dragen aan een beter klimaat. ‘In Nederland merken we weinig van klimaatverandering, omdat we bijvoorbeeld geen hevige bosbranden en aardbevingen hebben. Terwijl wij als westerlingen ontzettend veel CO2 uitstoten. Andere delen van de wereld – die véél minder de oorzaak van het klimaatprobleem zijn – merken die consequenties meer dan wij.’

Dat ziet hij door te reizen, zijn passie. Al noemt hij dat zelf paradoxaal vanwege de vervuiling die erbij komt kijken. Echter zorgt het er tegelijkertijd voor dat hij de natuur overal meer waardeert, doordat hij op veel verschillende plekken komt. ‘We moeten ons ervoor hard maken dat de wereld mooi blijft. Hoewel ik zelf nog geen kinderen heb, vind ik het belangrijk dat generaties na ons er ook van kunnen genieten. Wij kunnen kopen wat we willen, maar kunnen dat ook minder doen. Het hoeft niet moeilijk te zijn.’

Tekst: Emily van Kleunen

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email